Vandaag heeft de in 2007 ontdekte exoplaneet HAT-P-6b een naam gekregen. Die naam is Nachtwacht en de ster waar het om draait heeft vanaf nu Sterrennacht, genoemd naar Vincent van Gogh’s beroemde schilderij. Het was maar een van de 112 exoplaneten en hun 112 sterren die vandaag een naam kregen. Vele landen kregen de gelegenheid om te stemmen op de naam van een exoplaneet en ster.

In Nederland was de winnaar eigenlijk planeet Nijntje en ster Moederpluis, maar die werden door de Internationale Astronomische Unie (IAU) afgekeurd wegens actief intellectueel eigendomsrecht. België mocht HD 49674b benoemen. De ster is Nervia gaan heten en de planeet Eburonia, beiden genoemd naar Belgische Keltische stammen. Duitsland koos ervoor om de planeet HD 32518b te noemen naar de Neri rivier die door Ethiopië stroomt met Mago als de naam van een Ethiopisch nationaal park.

De meeste sterren en planeten zijn genoemd naar oude stammen, hun goden of hun helden. Ook rivieren, meren en gebergtes van landen komen vaak voor. En Taiwan noemde haar ster Formosa.

Wonen er over honderden of duizenden jaren kolonisten van Aarde op een planeet genaamd Nachtwacht, Xólotl (Mexico), YanYan (Australië) of Isli (Marokko)? Dat is niet erg waarschijnlijk. Het gaat hier om de eerst ontdekte exoplaneten en het gaat hier om veel hete Jupiters: planeten ter grootte van Jupiter of groter die heel dicht om hun ster draaien. Die planeten waren het “makkelijkst” om te ontdekken omdat ze om de paar dagen om hun ster draaien en er dus veel waarnemingen van mogelijk waren.

Nachtwacht is trouwens niet de eerste naam van een exoplaneet met een naam van Nederlandse origine. Rond de ster 55 Cancri A (of Copernicus) draait de planeet Lipperhey, genoemd naar de Nederlandse uitvinder van de telescoop.