Nieuws over NASA’s geplande Artemis maanprogramma volgt elkaar snel op. Er is al een planning. De eerste onbemande vlucht van een Orion ruimteschip om de maan in 2020 gaat Artemis 1 heten. De eerste bemande vlucht op een SLS wordt Artemis 2 in 2022. En Artemis 3 al moet een crew van drie astronauten, waaronder een vrouw, op de zuidpool van de maan neerzetten in 2024.
Vijf commerciële lanceringen moeten de Lunar Gateway tot stand brengen. En dat ruimtestation moet er op tijd zijn, want de astronauten van Artemis 3 moeten er over kunnen stappen van hun Orion ruimteschip naar een commerciële bemanbare maanlander.
NASA heeft 11 bedrijven geselecteerd die onderdelen kunnen leveren voor de Lunar Gateway, voor de lancering van modules en voor een bemanbare maanlander. Onder deze bedrijven zijn Boeing, Lockheed Martin, Blue Origin en SpaceX. Het bedrijf Maxar Technologies heeft deze week het contract gewonnen om de module voor aandrijving en energievoorziening te leveren. De module zal ionenmotoren hebben voor de aandrijving.
Maar het is niet allemaal positief nieuws. De Division for Planetary Sciences (DPS) van de American Astronomical Society (AAS), noemde het Artemis programma “vaag gedefinieerd en ongetest”. Ze maken zich zorgen dat NASA te weinig budget krijgt en dat NASA, om de deadline dan toch te halen, zal snijden in haar wetenschappelijke programma’s. Ook heeft deze week NASA’s speciale assistent voor het maanprogramma de organisatie verlaten. Deze topfunctionaris, Mark Sirangelo, was nog maar zes weken geleden begonnen aan zijn functie.
Bronnen:
https://www.nasa.gov/press-release/nasa-awards-artemis-contract-for-lunar-gateway-power-propulsion
http://www.leonarddavid.com/space-science-groups-at-odds-with-nasa-artemis-moon-plan/
https://www.nasa.gov/press-release/nasa-taps-11-american-companies-to-advance-human-lunar-landers/
https://phys.org/news/2019-05-nasa-unveils-artemis-moon-mission.html